انار و غنی سازی اورانیوم! دکتر مهران مصطفوی

img

انار و غنی سازی اورانیوم!

چهارشنبه, 8ام دی, 1400

mehran-mostafavi

۳ دی ماه ۱۴۰۰ در شبکه فارس به اتفاق تیتری تحت عنوان وقتی “سانتریفیوژها چرخ کشاورزی را می‌چرخانند” را دیدم که توجه ام را جلب کرد. با نگاه کردن به فیلم ساخته شده باورم نمی شد که دستگاه تبلیغاتی حاکمان چنین دروغ بزرگی بتواند برای توجیه سیاست هسته ای خود بسازد. خلاصه فیلم ـ برای دیدن آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید ـ این است که با استفاده از تکنولوژی هسته ای می توان بسیاری از میوه ها مانند انار و یا محصولاتی چون سیب زمینی و سیر و پیاز را از شر آفت نجات داد و باعث شد که هزینه تولید پایین آید. فیلم بیشتر در باره بهینه کردن محصول انار است و اینکه در رقابت بین المللی، خصوصا در مورد بازار رقابتی انار که ایران یکی از تولید کنندگان آن است بتواند نقش موفقی بازی کند. نام این بخش از فیلم را هم کشاورزی هسته ای گذاشته اند! در آخر فیلم هم با نشان دادن یک راکتور هسته ای مجری می گوید که “با توسعه کشاورزی هسته ای وارد بازی برد برد شده ایم”. اما واقعیت چیست؟

۱ ـ این درست است که آفت میوه ها و دیگر محصولات کشاورزی را در برخی از موارد می توان با پرتو دهی از بین برد. در پرتو دهی محصولات را در مقابل اشعه ایکس یا گاما قرار می دهند و با دادن دوز معینی آفت محصول از بین می رود، بدون اینکه مزه و شکل و طعم محصول تغییر جدی بکند. یا اینکار غیر مستقیم صورت می گیرد. مثلا در باره انار در مرحله نخست با استفاده از پرتوِ یون ساز (گاما) کرم گلوگاه به عنوان مهم ترین آفت انار عقیم می شود و شپرّه ای که از پروانه کرم گلوگاه انار به وجود می آید، توانایی باروری ندارد . پروانه های نر را جمع آوری کرده و به میزان زیاد پرورش می دهند و در آزمایشگاه نسبت به عقیم سازی آنها اقدام و سپس در سطح باغ رها می کنند. بدین قسم در جفت گیری اختلال ایجاد شده و میزان آفت تا سطح قابل قبولی پایین می آید. در اروپا از سالهای ۱۹۷۰ در اینباره تحقیقات صورت می گرفت و زمانی که دانشجوی دکترا بودم، در چندین سمینار در باره این موضوع شرکت کردم. در آنزمان بیشتر در باره پرتو دهی محصولات خشک مانند ادویه جات تحقیق میشد و اکنون در ۷ کشور اروپایی اجازه پرتو دهی برخی از محصولات کشاورزی و یا دریایی را داده اند.

۲ ـ اما تکنولوژی پرتو دهی کوچکترین ربطی به سانتریفوژ ها ندارد. کوچکترین ربطی به اورانیوم ندارد. حتی کوچکترین ربطی به راکتور اتمی ندارد. با این تیتر و فیلمی که درست کرده اند رژیم قصد دارد اینطور وانمود کند که انگار تکنولوژی پرتو دهی ربطی به غنی سازی اورانیوم دارد و اینکار از دستاوردهای سیاست هسته ای است. آنها واقعا کوچکترین احترام و شعوری برای مردم قائل نیستند و نمی دانند که بالاخره عده ای هر چند محدود، ممکن است از این تکنولوژی اطلاع داشته باشند.

۳ ـ در اصل، پرتو دهی، همانند رادیو تراپی است برای درمان سرطان. بجای اینکه تومور سرطانی را پرتو دهند محصول کشاورزی را که آفت دارد پرتو می دهند. برای اینکار یا باید از مواد رادیو اکتیو مانند کبالت ۶۰ و یا سزیم۱۳۷ استفاده کرد و یا باید یک شتاب دهنده الکترون داشت. بسیاری از کشورها از این تکنولوژی ها استفاده می کنند و امری است که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد.

این فیلم نمونه دیگری است که بخوبی نشان می دهد چگونه رژیم ستمگر حاکم، بدنبال هر نوع ترفندی است که سیاست هسته ای ویرانگر خود را توجیه کند. از آنجا که افکار عمومی اطلاعات لازم را در اینباره ندارند کسانی که در اینباره و موارد دیگر اطلاعات لازم را دارند باید بدانند مقابله با اینگونه دروغها اهمیت زیادی دارد تا هر چه بیشتر مشت رژیم باز شود.

https://www.farsnews.ir/media/14001003000161/

از: گویا