ادامه انتصاب استانداران نظامی: یک فرمانده سپاه پاسداران استاندار چهارمحال و بختیاری شد

img

ادامه انتصاب استانداران نظامی: یک فرمانده سپاه پاسداران استاندار چهارمحال و بختیاری شد

دوشنبه, 1ام آذر, 1400

 

در ادامه انتصاب فرماندهان سپاه پاسداران به عنوان استاندار در دولت ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه با تصویب هیات دولت غلامعلی حیدری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران در اصفهان و چهارمحال و بختیاری، معاون بسیج و معاون سازمان پدافند غیرعامل به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب شد.

انتصاب یک فرمانده سپاه پاسداران به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری در حالی است که پیشتر استاندار خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، قم، هرمزگان، بوشهر نیز از میان فرماندهان و مقام‌های سپاه پاسداران منصوب شده بودند.

هیات دولت در بیست و چهار مهر ماه انتصاب عابدین خرم فرمانده سپاه آذربایجان شرقی و یعقوبعلی نظری فرمانده سپاه خراسان رضوی به عنوان استاندار این دو استان را تایید کرد.

عابدین خرم، سوابقی چون فرماندهی سپاه خوی، جانشینی و فرماندهی سپاه آذربایجان‌‌‌‌غربی دارد و از دی ماه سال ۹۶ تا زمان انتصاب به عنوان استاندار آذربایجان شرقی، فرماندهی سپاه این استان را بر عهده داشت. خبرگزاری فارس نیز پیشتر از او به عنوان یکی از «مدافعان حرم» نام برده بود که بیانگر سابقه حضور او در سوریه است.

یعقوبعلی نظری که سوابقی چون فرماندهی سپاه انصارالرضای استان خراسان جنوبی را دارد، از شهریور سال ۹۴ به عنوان فرمانده سپاه استان خراسان رضوی منصوب شده بود و تا روز یکشنبه که به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد، بیش از شش سال در همین سمت بود.

نظری در مصاحبه‌هایی اعتراضات سراسری از جمله در سال ۸۸ و ۹۶ را «فتنه» و «اغتشاش» خوانده و از فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران هم حمایت کرده است.

پس از آن دوازدهم آبان ماه نیز با تصویب هیات دولت، محمدتقی شاهچراغی از فرماندهان سپاه پاسداران به عنوان استاندار قم منصوب شد. شاهچراغی سابقه فرماندهی سپاه پاسداران در سمنان،‌ مازندران، تهران و قم را دارد.

مهدی دوستی که به عنوان استاندار هرمزگان منصوب شده است نیز از مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران و معاونت فنی و مهندسی و عضو هیئت رئیسه هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی بوده است.

احمد محمدی‌زاده، که ریاست گروه مدیریت و فرماندهی مرکز راهبردی سپاه پاسداران را بر عهده داشت از سوی دولت رئیسی به عنوان استاندار بوشهر منصوب شده است. محمدی‌زاده پیشتر فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران در بوشهر بود.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی که خود از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران است به دنبال واکنش‌ها به انتصاب نظامیان به‌عنوان استاندار، گفت که این «تقاضای مردم و نمایندگان» است.

محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزارت کشور، نیز گفت که ما تلاش کرده‌ایم استانداران با سابقه نظامی کمتر از انگشتان یک دست باشند.

انتصاب فرماندهان سپاه پاسداران در دیگر سمت‌های دولتی رئیسی نیز ادامه دارد. حسن کاظمی قمی سابقه فعالیت در نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان منصوب شده است.

محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران نیز به عنوان معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران در سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌صنعتی و ویژه اقتصادی و محسن کاظمینی فرمانده پیشین سپاه تهران هم به عنوان قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی منصوب شده‌اند.

از: ایران اینترنشنال